Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jak přežít ve vztahu tlustá?

Jak přežít ve vztahu tlustá?

Pár tipů: Jak přežít ve vztahu tlustá?

 

V prvé řadě se nadváhy zbavit. Před tím, než začnete držet další z řady tu více tu méně bláznivých diet, zamyslete se nad příčinou toho, proč jste přibrali. Uvědomte si, co děláte špatně a kde leží příčina vaší špatné životosprávy.

Je možné, že si s tím neporadíte sami a budete muset vyhledat pomoc psychologa. Ten vám pomůže vypořádat se zejména s dlouho zažitými zlozvyky a podvědomě zafixovanými vzorci chování, které si s sebou neseme z minulosti.

Ve vztahu je důležitá podpora partnera.

Pokud najdete vůli zhubnout, váš partner by se měl vyvarovat uštěpačných poznámek na vaši váhu a přestat vám kila navíc vyčítat. Velice důležitá je motivace a podpora ze strany protějšku. Pochopitelně, musí existovat snaha zhubnout ze strany osoby s nadváhou a velká míra trpělivosti na straně obou. Rozhodně by nemělo chybět chválení, byť i za jen mírný pokrok, nebo malé odměny v různých formách.

Štíhlejší partner by měl jít rovněž příkladem a v podstatě být tahounem celého procesu hubnutí

Pokud přítelkyně či manželka s nadváhou hubne, neměl by se její manžel, jehož váha je v pořádku, cpát kachnou či partnerku provokovat porcemi vepřa, knedla, zela. Rozhodně ani jemu neuškodí střídmost ve stravování a dietnější pokrmy. Partnerce to navíc pomůže a patřičně ji namotivuje. Idylickému soužití rovněž neprospívá, pokud hubnoucí partner neustále obviňuje sam sebe a svou nadváhu svému okolí až přespříliš připomíná.

To ovšem neznamená, že bychom se měli zříkat zpětné vazby od partnera

„Když začneme pozorovat známky tloustnutí na svém partnerovi, měli bychom mu to ihned šetrně naznačit, v klidu s ním probrat co se děje, v kterých oblastech života je nespokojený a co jsme sami schopni udělat, aby zhubnul. Mnohdy pomůže jen si pohovořit o tom, co člověka trápí a začít hledat řešení, člověk se pak automaticky přestane přejídat a začně se soustředit na řešení problému s pomocí partnera. I v tomto případě je tedy neocenitelná a nezastupitelná pravidelná mezilidská komunikace. Platí zlaté pravidlo, že o problémech v partnerství je třeba hovořit," říká Alex Doležalová.

Je třeba obrnit se obrovskou trpělivostí a disciplínou a to nejen, když hubneme

Správná životospráva je základem. Budeme-li se pravidelně řádně stravovat, nemusíme se pak v krizových obdobích, jakými jsou například vánoční svátky, bát zvýšeného přísunu jídla. V takovém případě můžeme s klidem v duši zhřešit. Třídenní nárazové „obžerství" se na naší váze nijak zásadně neprojeví. Budeme klidnější a vyrovnanější a přestaneme se trápit tím, co nastane po svátcích.
Ze všeho nejdůležitější však je, najít si v životě jiné radosti, než je jídlo. Přitom často stačí opravdu málo, například, najít si koníček či začít na něčem důležitém pracovat, zaměstnat mysl jinými věcmi, najít smysl života a zdravější zdroje libosti a potěšení.

Důležité jsou také konzultace s psychologem

„Se svými klientkami se snažím probrat jejich život z období, kdy přibíraly na váze a najít skutečnou příčinu jejich nadváhy. Sestavujeme společně nový životní program a zamýšlíme se, jak nastartovat nový životní styl, který je bude těšit a nikoliv trápit. Je dobré, aby se klientka o sebe začala více starat, objednala se ke kadeřníkovi, kosmetičce, popřípadě ke stylistovy. Radost z toho, že i po těchto relativně drobných zásazích vypadá lépe, ji namotivuje ve snaze shodit přebytečná kila," říká Alex Doležalová. „V Institutu partnerských vztahů poskytujeme našim klientům v tomto ohledu komplexní péči. Naši klienti mohou pod jednou střechou využít služeb kosmetičky, vizážisty nebo třeba masérů a rehabilitačních pracovníků," dodává Alex Doležolová.

Ze všeho nejdřív je však třeba uvědomit si pár zásadních věcí:

  • Genetika: každý jsme se narodili s nějakým tělem a fyzickým nastavením, které nezměníme. Ačkoliv genetické vybavení hraje v obezitě a nadváze jen minoritní roli, jsou mezi námi lidé, kteří vždy budou mít nějaké to kilo navíc. Stejně tak se rodí lidé, kteří budou vždy hubení. Z vytáhlého šlachovitého čahouna nebude nikdy kulturista, Každý jsme zkrátka jiný a v jinakosti je třeba hledat krásu, nikoliv problém.
  • Naše tělo je nastavené na ukládání. Měli to tak pravěcí lidé a my jsme to po nich v rámci boje o přežití zdědili. Proto je tak důležitá tolikrát zmiňovaná a připomínaná pravidelná zdravá strava. Nebuďme proto úzkostní z každého kila navíc či dvou gramů uloženého tuku. Naše tělo není hloupé a ví, proč tak činí.
  • Nemoc! Nadváha je projevem některých nemocí, například onemocnění štítné žlázy.
  • Kulturní specifika: to, co je pro nás nepřijatelné, je v jiných kulturách považováno za přednost. To se týká i tělesných proporcí.
  • Z rodiče na dítě: Pokud má rodič výraznou nadváhu, je velká pravděpobnost, že dítě ji bude mít také, jelikož sleduje návyky rodičů a přejídá se stejně, jako oni. Těchto návyků se potom v dospělosti jen velmi těžko zbavuje.
  • Pamatujte: Že jsou na světě lidé, kteří se najíst nemohou, i když v současné době ve světě umírá více lidí na obezitu, než na hladomor.

O Institutu partnerských vztahů (IPAV)

Institut partnerských vztahů nabízí komplexní péči předních českých specialistů z řad psychologů, lékařů, zdravotníků, právníků, finančních poradců a jiných doplňkových oborů k řešení partnerských vztahů.
Insitut partnerských vztahů nabízí především odbornou pomoc předních českých psychologů a psychiatrů. Ovšem, vzhledem k tomu, že dlouhodobý stres může vést i ke zdravotním problémů, disponuje IPAV týmem odborníků z ruzných oborů medicíny. V případě hlubších partnerských problémů má IPAV k dispozici také právníky či finanční poradce. Komplexní péče je věnována i dětem. Činnost institutu je zaměřena také na prevenci. V rámci Centra vzděláváním jsou pořádány kurzy školení a odborné přednášky.